Jak poznat, že váš teenager potřebuje doučovaní?

12. 09. 2021

Hlavním ukazatelem toho, že student potřebuje doučování, jsou určitě známky. Ty však nemusí říkat nic o tom, jak je nebo není dítě inteligentní.


Nosí-li dítě špatné známky, není správné vyhodnotit tento fakt tak, že je vaše dítě hloupé, líné a neschopné, a zlomit nad ním hůl. Naopak příčiny zhoršeného prospěchu a potřebu individuálního přístupu v podobě doučování je třeba prozkoumat mnohem důkladněji.

Jaké důvody pro doučování může student mít?

1. Nevyhovující forma výuky

Každý z nás je jedinečný a jeho chápání i schopnost pracovat s novými informacemi je unikátní. Nevyhovuje-li dítěti způsob výuky a předávání poznatků, může mít ke škole odpor a učivo nezvládá po svém zpracovat. Řešením může být individuální vedení a vysvětlení látky z jiného úhlu.

2. Špatné studijní návyky

Pokud si dítě již na základní škole nevypěstuje k učení zdravý vztah a pozitivní přístup, nenavykne si na denní režim a smysl pro samostatnost, bude patrně se studijními povinnostmi bojovat i nadále. Všechno se dá ale změnit a začít znovu.

3. Psychické problémy a poruchy

Víte-li, že má váš potomek diagnostikovanou poruchu učení, pak je individuální přístup k učení nutností. Mnohdy však psychické problémy snadno nerozezná ani rodič. Jste si jistí, že své dítě znáte? Může souviset zhoršený prospěch s prožitým traumatem nebo se snad váš potomek nešťastně zamiloval? Mluvte s ním o tom.

4. Nepodporující okolí

Říká se, že naše myšlení ovlivňuje pět nejbližších lidí, s kterými trávíme nejvíce času. Pokud je společnost, ve které se dítě nejčastěji pohybuje, z hlediska studia spíše demotivující, pak je na čase najít podporu v někom, kdo bude potomka ke studiu navádět pozitivním způsobem. Může to být třeba přátelský lektor.

5. Zameškané hodiny

Patří-li vaše dítě k těm studentům, kteří jsou chronicky nemocní, nebo se musí zotavovat z úrazu, je nutné zajistit, aby měl potomek oporu v někom,
s kým bude moct zameškanou látku znovu probrat. Skluz v učivu může být pro dítě stresující a jeho dohánění formou samostudia a bez podpory školitele může být těžko zvládnutelné.