Množné číslo u podstatných jmen

31. 08. 2021

Pokud chceme z jednoho domu vytvořit a říct španělsky dva a více domů,  musíme vědět, jak se takové množné číslo podstatných jmen tvoří. 

Existují dva způsoby, jak se vyjádří množné číslo u podstaných jmen. 


1. Přidáním koncovky – s u podstatných jmen zakončených na samohlásku

(a, e, i, o, u). Takže veškerá podstatná jména, která končí na jedno z těchto  písmen, musí obsahovat při tvorbě množného čísla – s na konci. 

Zde je názorný příklad. 

Jednotné číslo (singulár) Množné číslo (plurál)
la playa las playas
el chico los chicos
el médico los médicos

Všechna tato podstatná jména končí na samohlásku, a proto mají v plurálu  přidanou koncovku – s.  

2. Přidáním koncovky – es u podstatných jmen zakončených na souhlásku

Jednotné číslo (singulár) Množné číslo (plurál)
el profesor las profesores
el español los españoles
el hablador los habladores

Zajímá vás více ze španělštiny?

Pomůžeme vám, zajistěte si u nás doučování

Podstatná jména, která končí v jednotném čísle na písmeno – s a jejich  poslední slabika je přízvučná, tak v množném čísle přibírají koncovku – es (el autobús). 

Jeho poslední slabika je přízvučná, je tam přízvuk, takže množné číslo bude  vypadat následovně – los autobuses.

Pokud je ovšem přízvuk na jiné slabice, zůstavají v množném čísle podstatná  jména nezměněná. 

Například slovo – el lunes = pondělí

Kdybychom chtěli říct/napsat pondělky, tak to bude vypadat následovně – los lunes.  

Ještě je nutné zmínit jednu věc, a to když dané podstatné jméno končí na n, s, tak dochází ke změně označování přízvuku. 

Příklad: 

La lección las lecciones 

El joven los jóvenes 

El autobús los autobuses 

Slovní zásoba

la playa – pláž

el chico – kluk, chlapec

el médico – medik, doktor

el profesor – profesor

el español – španělština, Španěl

el hablador – mluvčí

  • Státní maturita z českého jazyka 2024
    Maturita z českého jazyka je povinnou součástí maturity. Skládá se ze třech částí. První část tvoří  písemná část, tedy sloh. Potom přijde na řadu didaktický test a nakonec ústní část.
  • Studijní tipy, jak zvládnout učení?
    V dnešním článku se chci věnovat nesmírně důležitému tématu, a to je jak studovat. Možná si myslíte, že to moc nedává smysl, vždyť to přece už dávno víte, chodíme přece do školy! Zkusme se na to ale podívat takto: 
  • Doučujete za férových podmínek?
    Ať už je pro Vás lektorování jen příjemné zpestření jiné pracovní rutiny a nebo se mu věnujete na plný úvazek, je důležité si nastavit takové podmínky, abyste s nimi byli spokojeni. Víte vlastně jaké podmínky máte nastaveny s Vaší agenturou? Jak ale vypadají takové vhodné podmínky? O několika hlavních indikátorech transparentní spolupráce si povíme níže.